Grupa warsztatowo-wsparciowa dla osób w kryzysie okołorozstaniowym

„W DRODZE DO SIEBIE” –  grupa wsparciowo-warsztatowa dla osób w kryzysie okołorozstaniowym – cykl 4 dwugodzinnych spotkań

Terminy: 28.05, 04.06., 11.06., 18.06. 2025

Czas warsztatu/spotkania 2 h od 18:00 do 20:00

Prowadzi: Karolina Wesołowska (psycholożka, interwentka kryzysowa)

Spotkanie 1, 28.05.2025: „Jestem tu, bo…” – dzielenie się historią i budowanie wspólnoty
CEL: stworzenie bezpiecznej przestrzeni do dzielenia się emocjami i doświadczeniami, budowanie zaufania w grupie. 

1. Powitanie i wprowadzenie (10 min)

Przedstawienie się prowadzącej.

Omówienie celu cyklu i struktury spotkań.

Wspólne ustalenie zasad grupy (poufność, dobrowolność wypowiedzi, uważność, szacunek).

Krótkie wprowadzenie do praktyki uważności – czym jest i dlaczego może pomóc w kryzysie.

2. Mini-praktyka uważności: „3 oddechy” (5 min)

Zatrzymanie, obserwacja oddechu, zauważenie siebie w chwili obecnej.

3. Ćwiczenie integracyjne: „Trzy słowa o mnie” (10 min)

Każdy uczestnik wybiera trzy słowa, które oddają jego stan/uczucia/sytuację.

4. Psychoedukacja: „Czym jest kryzys rozstania?” (10 min)

Krótkie omówienie, czym jest kryzys, typowe reakcje emocjonalne i fazy rozstania.

5. Ćwiczenie pisemne: „Moja historia w 5 zdaniach” (15 min)

Indywidualna praca – zapisanie swojej historii.

Chętni mogą się podzielić na forum.

6. Krąg dzielenia się (30 min)

Otwarte, dobrowolne dzielenie się historią i doświadczeniem.

7. Mini-praktyka zamykająca: „Skan ciała – jak się teraz czuję?” (5 min)

Zauważenie emocji i napięć w ciele.

8. Zapowiedź kolejnego spotkania i zakończenie (5 min)

Praca domowa: ćwiczenie „3 oddechy dziennie” + pytanie do siebie: „Jak się mam?”

Spotkanie 2, 04.04.2025: „Od chaosu do zrozumienia” – emocje po rozstaniu

CEL:  rozpoznawanie i nazywanie emocji, nauka podstawowych strategii radzenia sobie.

1. Powitanie i wprowadzenie (5 min)

Krótkie dzielenie się refleksjami z minionego tygodnia.

2. Praktyka uważności: „Kotwica w oddechu” (5 min)

Obserwowanie oddechu jako punktu zakotwiczenia w „tu i teraz”.

3. Psychoedukacja: Emocje po rozstaniu (10 min)

Różnorodność emocji – od złości po tęsknotę i ulgi.

Omówienie, że emocje nie są złe – są informacją.

4. Ćwiczenie: Mapa emocji (20 min)

Rysowanie sylwetki i zaznaczanie, gdzie w ciele czujemy różne emocje.

Dzielenie się refleksją.

5. Praktyka mindfulness: „Obserwowanie emocji jak chmur” (10 min)

Emocje jako przemijające zjawiska – przychodzą i odchodzą.

6. „Jak sobie radzę?” (20 min)

Dzielenie się zasobami i trudnościami, które pojawiły się po rozstaniu.

7. Praktyka zamykająca: „Uważne współczucie dla siebie” (10 min)

Życzliwość wobec siebie w chwili trudnych emocji.

8. Zakończenie i praca własna (5 min)

Zachęta do obserwowania emocji w ciągu tygodnia i zapisywania ich.

Spotkanie 3, 11.05.2025: „Kim jestem, gdy nie jesteśmy już razem?” – odbudowa tożsamości

CEL: Wsparcie w redefiniowaniu siebie poza relacją, wzmacnianie samooceny.

1. Powitanie i sprawdzenie nastrojów (5 min)

Refleksja z minionego tygodnia.

2. Praktyka uważności: „Powrót do siebie” (5 min)

Zatrzymanie i zauważenie siebie poza relacją.

3. Mini-wykład: Tożsamość w relacji i po rozstaniu (10 min)

Czym jest tożsamość.

Jak relacje wpływają na poczucie „ja”.

4. Ćwiczenie: „Moje JA przed – w trakcie – po” (20 min)

Trzy sylwetki: kim byłem/am przed związkiem, w trakcie i teraz.

Refleksja i rozmowa w parach.

5. Praktyka mindfulness: „Uważna wdzięczność wobec siebie” (10 min)

Skupienie się na własnych cechach, za które można być wdzięcznym sobie.

6. Ćwiczenie: „Co we mnie jest wartościowe?” (20 min)

Tworzenie listy cech, talentów, ról, wartości.

Dzielenie się wybranymi elementami.

7. Podsumowanie: „List do siebie” (15 min)

Pisanie listu wspierającego, który można zachować na trudniejsze dni.

8. Pożegnanie i zapowiedź (5 min)

Praca domowa: codziennie zauważyć i zapisać 1 rzecz zrobioną dla siebie.

Spotkanie 4, 18.05.2025: „Co dalej?” – nadzieja, planowanie i zamknięcie procesu

CEL: Budowanie poczucia sprawczości, zamykanie procesu grupowego.

1. Powitanie i refleksja (10 min)

Zatrzymanie się na tym, co się zmieniło w trakcie cyklu.

2. Praktyka uważności: „Uważne zauważenie drogi” (5 min)

Zauważenie swojego postępu i obecnego miejsca.

3. Ćwiczenie: „Co mi dała grupa?” (15 min)

Spisanie refleksji – co zabieram ze sobą, co mi pomogło.

4. Ćwiczenie: „Mój plan na najbliższy miesiąc” (20 min)

Jak mogę zadbać o siebie dalej? Konkretne kroki.

Dzielenie się inspiracjami.

5. Praktyka mindfulness: „Obraz siebie w przyszłości” (10 min)

Wizualizacja siebie za 3/6 miesięcy – spokojniejszej, silniejszej wersji siebie.

6. Rytuał zakończenia: „List dla przyszłych uczestników” (15 min)

Napisanie wspierających słów do kogoś, kto dopiero zaczyna ten proces.

7. Zakończenie (5 min)

Propozycja napisania listu do siebie z otwarciem za 6 miesięcy.

Pożegnanie, wspólne zamknięcie cyklu.

  • Statystyki

    W 2021 r. rozwiodło się ok. 61 tys. par małżeńskich. Liczba ta jest mniejsza niż w latach 2005-2019, przy czym od wielu lat odnotowuje się także mniejszą liczbę zawieranych małżeństw. W miastach intensywność rozwodów jest prawie trzykrotnie wyższa niż na wsi.

    Rozwiedzeni małżonkowie przeżywają ze sobą przeciętnie 14 lat. Średni wiek mężczyzn w momencie rozwodu to obecnie 42 lata. Kobiety były o ok. 2 lata młodsze. 47,7% to rodziny bezdzietne, a 37,7% to rodziny z 1 dzieckiem. Najmniej rozwodów występuje w rodzinach wielodzietnych (0,8 – 2,9%).

    W ponad 2/3 przypadków powództwo o rozwód wnosi kobieta. Zwykle, w prawie 80% rozwodów, sąd nie orzeka winy. Wina męża orzekana jest w 15% przypadków, zaś żony w niewiele niż 3% przypadków.

    Coraz częściej sąd orzeka wspólne wychowywanie dzieci przez rozwiedzionych rodziców – w 2021 r. takich rozstrzygnięć było ponad 68%, opieka przyznana wyłącznie matce to 27% (a jeszcze w 2000 r. udział ten wynosił aż 65%), natomiast wyłączna opieka ojca to 3% przypadków.



  • strona www: Fabryka Dizajnu
    projekt graficzny: nietypowo.com